Rabu, 7 Mac 2012

PEMAKALAH: ANNALIZA BAKRI


PEDAGOGI KRITIS: KETERIKATAN BAHASA DAN BUDAYA ILMU KE ARAH PEMBENTUKAN MASYARAKAT PROGRESIF
Cik Annaliza Bakri
Jabatan Pengajian Melayu
Universiti Nasional Singapura

Makalah ini membincangkan pentingnya persoalan pedagogi kritis dalam usaha pembentukan masyarakat progresif yang berkait rapat dengan budaya ilmu dan bahasa. Umumnya persoalan bahasa dan budaya ilmu tidak dikaitkan secara substantif dan seringkali hal bahasa ditanggapi dalam hal teknis dan struktural. Timbul juga keadaan apabila persoalan bidang ilmu dikesampingkan sebagai suatu wacana tinggi yang sukar diterapkan dalam persoalan bahasa. Dalam persoalan pendidikan transformatif yang diajukan dalam wacana pedagogi kritis, pengintelektualan bahasa ditekankan dan hal keintelektualan itu diberikan keutamaan dalam perkembangan bahasa. Oleh itu, usaha untuk memperlengkap bahasa harus merangkumi proses pengintelektualan. Perkonsepsian bahasa moden harus mempamerkan kebolehan bahasa itu untuk menampung idea-idea yang bersifat intelektual tanpa memisahkan aspek keintelektualan daripada perkembangan bahasa. Peranan bahasa dalam persoalan pengukuhan jati diri harus meliputi aspek keintelektualan kerana dalam membincangkan pentingnya mentransformasikan budaya ilmu, adalah wajar untuk membangunkan bahasa supaya dapat mengungkapkan hal-hal yang bersifat intelektual dan kritis dengan berkesan dalam usaha membentuk masyarakat ke arah kecemerlangan. Tambahan pula, dengan memartabatkan bahasa, persoalan budaya masyarakat yang transformatif dapat dicapai melalui wacana intelektual. Melalui bahasa, budaya sesebuah masyarakat itu dirangsang dan bukan setakat dilestarikan tetapi dihidupkan dan sekaligus mampu mentransformasikan masyarakat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan